De senaste veckorna har det gått som tåget. Jag och min lilla ”crew” fortsätter ånga på och nedan ser ni resultatet av jobbet vi gjorde i fredags förra veckan. Som sagt -inredningsjobb och stylingar avlöser varandra så bloggen har blivit ofrivilligt bortprioriterad. Idag svarar jag på en fråga som jag fick här på bloggen för lite sen….
Får en del intressanta funderingar både i kommentarsfältet och på mailen och idag svarar jag på en fråga som Cecilia från Göteborg ställt. Hon upplever att många ”Göteborgshem” ser likadana ut och undrar hur jag tänker när jag jobbar med försäljningsobjekt?! Hur hitta jag den ”rätta” känslan för varje hem som ska stylas inför försäljning?
Ofta är det ont om tid. Mäklarna vill ha ut sitt objekt så snabbt som möjligt och det tar tid att transportera soffor, möbler, lampor till ett objekt och därefter ska allt på plats och såväl gardiner som tavlor och annan rekvisita ska upp! Det tar ca två-tre dagar att göra ett objekt beroende på storlek såklart. Då räknar jag med första mötet, planering av möbler och själva inredandet. Nedan spaltar jag upp hur jag går till väga och förhoppningsvis får du svar på din fråga Cecilia.
Så här går det till;
- Processen börjar alltid med att jag besöker objektet och fastställer målgruppen på lägenheten eller huset som jag ska homestaga.
- Jag tittar på storleken och omfattningen av jobbet. Planerar hur de olika rummen ska inredas.
- Jag tittar på huset exteriör, läge och försöker visualisera en inredningsstil eller ett färgtema som kan passa objektet. (I detta objekt spann vi på den trärena fasade och inredde i en nordisk ljus look.)
- Därefter åker jag till mitt möbellager (…jag äger alla möbler själv och lånar alltså inte från butiker) och grovplanerar jobbet. Allt från stora möbler till smårekvisita.
- En av [room] by sofies grundregler är att alltid inreda för att framhäva objektet. Det är alltså inte meningen att man ska se ”min” inredning, utan att möbler och rekvisita ska förstärka, framhäva och gynna objektet. Det viktigaste är att komma ihåg huvudsyftet med jobbet -att spekulanterna ska få en ljus, inbjudande och härlig upplevelse i objektet.
- Variation i jobben är oerhört viktigt. Jag skräddarsyr alltid mina objekt och jag vill inte att det ska upplevas som jag kör möblerna från ena jobbet till det andra.
Styling: room by sofie. Bilder via Våningen o Villan
5 reaktioner på ”Homestaging; Så går det till!”
Den hvide standerlampe der står i stuen…Hvad hedder den ? I like 😉
Äger du alla möbler själv Sofie? Det trodde jag inte så många gjorde men jätte kul att se vad dina arbetsdagar innehåller:) Hoppas allt är bra med dig! Kramkram
Hej och mycket tack för din genomgång (och fantastiska bilder!).
Intressant jobb du har också; oerhört kreativt och inspirerande och just att hitta varje bostads charm och själ kan ju inte vara det enklaste när man samtidigt ska tänka ut att bostaden ska passa en så bred kundgrupp som möjligt.
Upplever också att det är olika mellan landsändar (jag bor faktiskt inte i Gbg, utan i Uppsala… Men kikar ofta runt på t ex Alvhem eller FantasticF för att få idéer) och märker att det ändå är en stor skillnad om man kikar runt mellan olika mäklarfirmors bilder eller bara väljer mellan orter på Hemnet. Visst upptäcker man att det är stor skillnad mellan hur det stylas vad gäller t ex landsort/stad. Ett intressant fenomen; man tycker ju att stylingen skulle slå lika väl ut vart i landet man än bor. Men kanske är det mer av ett storsdsfenomen?!
Tack för fin blogg!
/Cecilia
Hej Cecilia,
Tack för fina ord om bloggen! 🙂 Ledsen för att jag gjorde dig till ”Göteborgare”, fick inte med mig att du var från Uppsala.
Märker att styling efterfrågas längre ut på bygden. Ska föreläsa (slutet på maj) för Färs & Frosta i Ystad om ”Stylingens betydelse för försäljningen”. Blir spännande att se hur det emottages av bostadsrättsinnehavarna…
Trevlig helg! // Sofie
hihi…inte tar jag illa vid mig vid att kallas Göteborgare :).
Trevlig helg!